THE   BOOK

Geert Jan Bak – een charmante einzelgänger in de menigte.
Een hypochonder die van het leven houdt.
Een avonturier die geen alcohol drinkt, niet rookt, geen drugs gebruikt, nooit naar feestjes gaat.
De man die bij niemand hoort en elk hokje ontvlucht als hij er per ongeluk in belandt.

Geert Jan Bak is een egomaan, een egoïst die graag mensen helpt.
Geert Jan Bak houdt van de underdog, omdat hij er zelf een is.
Geert Jan Bak is een oester achter een façade van openheid.

Geert Jan Bak is de schrijver van een manuscript over de onmogelijke love story van een verliefde antiheld in de wereld van de verborgen camera. Niets is wat het lijkt - helemaal Geert Jan Bak.

Interview MaMedia met Geert Jan Bak.
Geert Jan Bak en de wereld van de verborgen camera. Manuscript is nog niet gepubliceerd

Regisseur, journalist, ondernemer en acteur Geert Jan Bak werkte en lééfde in de gesloten productiewereld van professionele voyeurs. Geen ander dan hij kent de wetten en trucs van de verborgen camera om hoofdrolspelers (noem me maar slachtoffer) te manipuleren, te verwarren en te kleineren als het moet. In het manuscript creëert hij – met hulp van de verborgen camera – een wereld die op het eerste gezicht ver afstaat van het dagelijks leven, maar zich in werkelijkheid o zo dichterbij afspeelt. Crime, seks en pijn voor het minuscule oog van de pinhole. Onzichtbaar voor de argeloze ‘acteurs’, maar haarscherp en exclusief mee te beleven voor de lezers van ‘Het Blinde Konijn’ (werktitel manuscript).

Vier nieuwe filmpjes en een audioclip op basis van de belangrijkste subplot uit manuscript BLIND!. Gemaakt door (geslaagde)eindexamenkandidaten van het Mediacollege Amsterdam. Coaching regisseurs: Pieter Maas & Geert Jan Bak.

Audioclip 'Maria'
Fiets.
Blinddoek.
Muzieklaar.
BLIND! - trailer
Premisse:
Wat als de verborgen camera ineens geen grap meer is, maar een obsessie van de regisseur voor vernedering, pijn en misbruik?

Log line:

Een ijdele mediacowboy heeft maar één echte vriend: de verborgen camera. Maar de pinholes, minicams en two way mirrors blijken allemansvrienden te zijn. Een (te) late ontdekking die leidt tot indringende confrontaties, uitgevochten via onpeilbare digitale kanalen.

Over de schouder van onze anti-held kijkt de lezer mee naar een moeizame en nauwelijks te winnen battle met onbetrouwbare vrienden en onzichtbare vijanden. Een gezelschap dat (vooral) op zoek is naar bevrediging en (heel soms) naar de waarheid.

Kortom: een never ending candid party voor de mediapenoze, (lokale) BN’ers en mooie figuranten. Met voornamelijk slachtoffers – noem me maar kind. Of model. Of vrouw. Of dochter.

Een thriller?
Yes!
Een mediathriller!

Het Blinde Konijn (werktitel).
970 Pagina’s, 12p Times New Roman.Decors (subthema’s):
– Verborgen camera (van vriend tot vijand)
– Daughter lost and found (of toch ook weer niet)
– Vereenzaming door verslaving (oh ja, welke?)
– Een angel uit de Spaanse Burgeroorlog
(of: liever niet tussen mijn benen, zei de non)
– Fucking media in Nederland en Duitsland
(yes, yes, yes, schreeuwde de Sony-lens)- Je suis un voyeur (wie niet?)
– U nadert streng verboden gebied. Groot wild? Zeker wel. Of beter nog misschien: noem me maar kind.

Een rijtje invalshoeken, kortom, bijeen gehouden door de kern: love & lust – onze gemeenschappelijke koning keizer admiraal. Maar op deze manier niet de mijne. En ook niet de jouwe hopelijk. Want – zei Maria, per se niet de Moeder van God in dit verhaal: dood moeten ze allemaal.

Hoofdlocatie: NL – primair: Duinstreek. Ook: Amsterdam, Hilversum.
Tweede belangrijke locatie: DE (Koeln, Monschau/Eifel).
Incidenteel: Roemenie.
Epicentrum: de terrassen van een Heerlijkheid.

 

Mediacollege Amsterdam

De mediamanagers van het Mediacollege Amsterdam kregen van de auteur de volgendede examenopdrachten: 1) lanceer een mediathriller voor de regisseur, journalist en acteur Geert Jan Bak, 2) produceer en film een paar korte scenario’s uit het sub-plot-manuscript BLIND!

In het kader van deze opdrachten produceerden/ontwierpen de Mediamanagers blauwdrukken voor een communcatieplan, marketingplan, sponsorplan, website, crowdfunding en theaterevenement.

Tevens realiseerden de studenten diverse conceptfilms:
– Flashmob (‘De regisseur die de regie over zijn
leven verliest’)
– Clip (‘Do not disturb, I’m reading a book’)
– App (‘U bent failliet!’)
– Candid camerafilmpje (Ik wil niet trouwen)
– Telephone prank (‘Ik kom even op de koffie met
mijn boek’)
– Booktrailer (‘Niets is wat het lijkt’)
– Bookteaser (‘Waar is Het Blinde Konijn?’)
– Mini-musical (‘Maria, Maria!’)
– Interviews GJB
– EN: vier korte films

De examenprojecten zijn circa twee keer twee maanden begeleid door de auteur.

Enkele van de pilot-filmpjes (uit beide examenjaren) zijn op deze site te zien.

Examencoördinators Mediacollege Amsterdam:
Fred Voss, Wendy Boots.